-historie-
K ilustrování historie vzniku a vývoje Společnosti Bohuslava Martinů jsou použity autentické vzpomínky členů uveřejňované pravidelně ve Zprávách SBM
ZALOŽENÍ
Zprávy SBM č. 1 / září 1977 v Praze, str. 4SPOLEČNOST USTANOVENA – DIVADLO HUDBY V PRAZE DNE 21. 2. 1977
Jaroslav Mihule
Je půl osmé večer. Sál se zaplňuje známými osobnostmi, přicházejí zástupci ministerstva kultury ČSR, rozhlasu, televize, vstupuje paní Charlotte Martinů, provázená svou tlumočnicí a přáteli. Uprostřed programu se ještě znovu otvírají dveře, aby jimi prošla další osobnost vřele pozdravována – národní umělec Jan Zrzavý.
Na scénu vstupuje předseda České hudební společnosti dr. Jiří Bajer, CSc., a zástupci přípravného výboru SBM. Krátké přivítání a už znějí zakládací formule Společnosti z úst dr. Bajera:
„Protože plénum ústředního výboru České hudební společnosti i ministerstvo kultury ČSR projevily souhlas s ustanovením Společnosti Bohuslava Martinů jako součásti České hudební společnosti a protože souhlasí i s navrženým předsednictvem Společnosti Bohuslava Martinů, prohlašuji Společnost B. Martinů za řádně ustavenou v duchu stanov České hudební společnosti. Současně předávám další řízení předsedovi Společnosti Bohuslava Martinů, nositeli Řádu práce dr. Václavu Holzknechtovi.“
Dr. Holzknecht se ujímá funkce vzpomínkou na Bohuslava Martinů. Předává diplomy o čestném členství skladatelově choti a Janu Zrzavému. Slavnostní projevy přednášejí zástupce ministerstva kultury ČSR, ředitel odboru, prom. hist. Jaroslav Hraba, předseda MěstNV v Poličce s. Jan Hrdlička, zástupce Svazu českých skladatelů a koncertních umělců národní umělec Václav Dobiáš, za Nadaci Bohuslava Martinů při Českém hudebním fondu jeho ředitel s. Vladimír Ševčík. A do jeho rukou je symbolicky předán vzácný dar skladatelovi choti – obsáhlá sbírka autografů Bohuslava Martinů, vzápětí putující do Památníku Bohuslava Martinů v Poličce.
Zprávy SBM č. 1/ září 1977 v Praze, str. 5-6
PROJEV Dr. JAROSLAVA MIHULEHO, CSc. (výběr)Společnost Bohuslava Martinů vzniká jako součást České hudební společnosti, ustanovené 11. prosince 1975, s výslovným posláním „napomáhat při organizování a rozvoji hudebního života v ČSR“. Náš hudební život je nedomyslitelně spjat s Bohuslavem Martinů. Hlásí se k němu desítky vynikajících interpretů, obdivují ho přední skladatelé i stovky bezejmenných milovníků hudby. Martinů prostě žije, a to s takovou intenzitou, o jaké může naprostá většina skladatelů pouze snít. A tak ustanovuje-li se dnes Společnost s jeho jménem, musí si být vědoma nesporného tichého předpokladu: hudba Bohuslava Martinů nepotřebuje nás ani naši pomoc, nýbrž mi potřebujeme ji. Potřebujeme komunikovat s krásou a hloubkou jejího poselství, jež činí naše životy plnějšími a bohatšími.
Práce přípravného výboru byla radostná. Začala koncem roku 1976. V těsné spolupráci s Českou hudební společností a za stálého plodného zájmu ministerstva kultury ČSR záhy vykrystalizoval okruh iniciativních spolupracovníků, vytříbily se základní okruhy činnosti a vyvstaly i zcela reálné nejbližší perspektivy rozvoje SBM. Přípravný výbor si byl vědom, že musí respektovat pestré složení členské základny. Nechceme zklamat nikoho. Z toho důvodu se naše práce rozdělila do několika směrů. Tři z nich nás pro tento okamžik zajímají nejvíce: osvětový, muzikologický a interpretační.
Závěrem budiž dovoleno zdůraznit, že při vší rozmanitosti akcí Společnosti nám není nic tak vzdáleno, jako učinit z Bohuslava Martinů modlu. Bylo by přímo protichůdné smyslu veškeré jeho životní činnosti. Nebudeme glorifikovat jednoho skladatele na úkor druhých. Pravé umění to nemělo nikdy zapotřebí.
Založení jednotlivých poboček:
- Praha 21. 2. 1977
- Brno 19. 4. 1978
- Polička 27. 6. 1979
- Zlín 4. 12. 1980
Vzpomínáme, aneb před dvaceti lety
Zprávy SBM č. 18 pod značkou (the)/ 1995 v PrazeJAK TEN ČAS KVAPÍ…
Vzpomínka na setkání v Poličce roku 1994
Je tomu už hodně přes deset let, kdy se naposledy setkali zástupci všech poboček Společnosti Bohuslava Martinů, zaštiťované tehdy Českou hudební společností; ta navzdory nejrůznějším vnějším vlivům (někdy třeba i poněkud neblahým) poskytovala SBM podmínky pro možnost jejího dalšího setrvání i konstruktivního růstu. Díky pochopení sekretariátu České hudební společnosti v čele s jeho tehdejším předsedou dr. Jiřím Bajerem, tajemníkem dr. Stanislavem Tesařem, vždy svědomitě obětavou, pilnou a usmívající se dr. Annou Chorvátovou i dalšími a pod záslužným předsednictvím nezapomenutelného prvního dlouholetého předsedy dr. Václava Holzknechta se vytvářel prostor nejen pro nejrůznější aktivity, ale později i pro možnost pozdější právní subjektivity naší Společnosti.
Čas však kvapí a tváře některých účastníků v Kroměříži u příležitosti prvního pětiletí naší činnosti se staly jen vzpomínkami. Rozloučili jsme se s dr. Václavem Holzknechtem i jeho následovníkem prof. Josefem Páleníčkem, s poněkud nostalgickou vzpomínkou si už jen po paměti připomínáme obličeje některých našich tehdejších členů. Za všechny snad alespoň několik jmen – k těm nejagilnějším patřila vždy usměvavá paní magistra Libuše Pešková z Prahy, poličská rodačka a pamětnice dob mladého Martinů v rodném městě paní Zdeňka Vystavělová, z nejvýznamnějších poličských členů nelze pominout ani činorodého pana prof. Bedřicha Půžu a jeho staršího kolegu pana prof. Eduarda Venclovského, jehož příspěvek jsme na stránkách našich Zpráv otiskli nedlouho před jeho skonem. Ale pochopitelně mezi námi chybí i mnoho jiných: v Pardubicích se letošního shledání členů Společnosti SBM nedožila skladatelova přítelkyně a později horlivá popularizátorka paní Olga Žalmanová, jejíž aktivita zejména v prvních letech existence naší Společnosti není zanedbatelná; chybí nám i pečlivý kronikář tehdejší činnosti pan Jiří Vopršal (také Mistrův někdejší krajan), dlouholetý místopředseda brněnské pobočky, snaživý a inspirativní dr. Vladimír Telec, jehož život se ukončil uprostřed činorodých snah, není už mezi námi ani dr. Štěpánka Pražanová z Poličky, rovněž skladatelova přítelkyně a později jedna z velmi zasloužilých kulturních pracovnic v Poličce (známí ji uváděli pod jménem „Štefinka“); její jméno najdeme i v tiráži Holzknechtovy publikace „Cesta Bohuslav Martinů“ coby lektorku rukopisu – publikace vyšla péčí SBM jako bibliofilský tisk před deseti roky.
Na mnohé jsme - mnohdy neprávem – možná zapomněli, ale jistě ne záměrně. Rytmus každodenního života nás však nutí nejen se ohlížet, ale hledět i k budoucnosti. Tu dnes garantuje namísto někdejší České hudební společnosti Nadace Bohuslava Martinů v čele s jejím předsedou dr. Viktorem Kalabisem. A tak i dnes, kdy jiné podobné spolky, kluby a společnosti mnohdy zanikají, můžeme se s hrdostí nad vykonanou prací ohlížet nazpět i vytyčovat si nové někdy – s ohledem na okolní události – i dosti smělé úkoly. To vše bylo obsahem i setkání členů všech poboček SBM v poličském Tylově domě v neděli 29. května 1994.
* * *
Už předchozího dne se členové poboček z Brna, Poličky, Prahy a Zlína společně setkali na 12. ročníku festivalu „Putování za studánkami“ ve Vlčkově nedaleko Litomyšle. Mnozí se této akce zúčastnili poprvé, zatímco jiní už patřili k „pamětníkům“ nejrůznějších vrtochů počasí i jiných nepředvídatelných událostí, jež však díky vzájemnému pochopení vždy dopadly dobře, ba dokonce na výbornou.
Také letošní „Putování za studánkami“ se stalo příležitostí ke vzájemným neformálním setkáním, rozhovorům a k navazování nových upřímných přátelství. V kouzelném prostředí malebné kopcovité krajiny s rozkvetlými loukami a voňavými lesy si lidé byli navzájem mnohem blíž díky nejen přírodním scenériím (a neobyčejně příhodnému počasí!), ale i prostřednictvím hudby; nechybělo ani provedení slavné kantáty o májovém otvírání studánek, již z podnětu poličského rodáka, básníka Miloslava Bureše zkomponoval ve svém vrcholném tvůrčím období slavný skladatel českého původu jako svůj nejniternější pozdrav nejen rodné zemi a kraji, z něhož vzešel, ale i lidem, kteří si navzdory všem vnějším přízním i nepřízním uměli vážit jeho díla a chápali ono humanistické poselství, jež Martinů tlumočil svými melodiemi.
Účastníci 12. ročníku vlčkovských slavností tradičního jarního „otvírání studánek“ se druhý den potkávali v poličských ulicích; zde si prohlédli nejen rodné město Martinů a jeho pamětihodnosti, ale kromě návštěvy skladatelovy hrobky na starém michalském hřbitově, Památníku B. Martinů v muzeu, zhlédnutí sochy od akademického sochaře Milana Knoblocha a vyhlídky na město z ochozu svatojakubského kostela, kde se skladatel 8. prosince 1890 narodil, vyslechli tu kromě jiných děl – známých Beethovenových variací Es dur na téma Mozartovy Kouzelné flétny a skvěle prokomponované Griegovy Sonáty a moll, op. 36 – také Martinů Sonátu č. 2 pro violoncello a klavír z roku 1941; to vše v podání violoncellisty Karla Fialy za brilantního doprovodu Květy Bilynské.
Komorní koncert se uskutečnil ve velkém sále Tylova divadla v Poličce. Hned v úvodu předseda Společnosti Bohuslava Martinů prof. dr. Mgr. Zdeněk Zouhar připomněl, že letošní setkání zástupců všech poboček SBM se uskutečňuje v místech se jménem tohoto velkého poličského rodáka velmi spjatých: zde totiž devětatřicetiletý mladý komponista při otevření budovy přednesl své klavírní „Preludium“, právě v těchto prostorách zaznělo v lednu 1956 první veřejné provedení slavné kantáty „Otvírání studánek“ za přítomnosti autora textu Miloslava Bureše a dalších osobností (žel, vyjma skladatele samotného, nebo společenské klima v naší zemi mu to neumožňovalo!). A právě velká sál Tylova divadla se stal místem posledního rozloučení i s paní Charlotou Martinů (1978) a později s ostatky velkého českého skladatele světového formátu (1979).
Po této krátké rekapitulaci a se základními informacemi o současném stavu celé Společnosti i o jejich perspektivách předal předsedající prof. dr. Zdeněk Zouhar slovo dlouholetému tajemníkovi SBM prof. dr. Jaroslavu Mihulemu, CSc.; právě on totiž patřil k úzkému kruhu těch, bez jejichž osobní iniciativy by vznik Společnosti nebyl zřejmě uskutečněn. S řečnickou pohotovostí sobě vlastní se prof. dr. Jaroslav Mihule kromě jiných skutečností zmínil také o okolnostech, předcházejících samotnému zrodu SBM. Uvedl, že myšlenky na ustavení podobného sdružení doznaly svého definitivního vrcholu při setkání paní Charlotty Martinů s tehdejším českým ministrem kultury doc. dr. Milanem Klusákem, CSc.; ten tuto vůli paní Martinů nejenže uvedl v život, ale poskytl ji také osobní podporu.
Bez laskavého svolení řečníka jsme tuto sta nadepsali okřídleným rčením „Jak ten čas letí!“ – a právě tento rétorický leitmotiv jakoby prolnul některé pasáže brilantně pronesené zdravice, v níž prof. dr. Mihule, CSc., v návaznosti na dnešní současnost připomněl vše, čím se můžeme pochlubit a nač můžeme být naše Společnost právem pyšná. K milým zahraničním hostům poličského setkání členů SBM z Brna, Prahy, Zlína i hostující Poličky patřil též bývalý redaktor anglického Radia Free, nyní také člen výboru festivalu Pražské jaro 1994 pan Graham Melville Mason. Z jeho úst se přítomní kromě dalších zajímavostí dozvěděli, že hudba Martinů je ve Velké Británii uváděna častěji než v některých jiných západoevropských zemích. Svědčilo o tom například koncertní provedení opery Julietta v Edinburgu i jiné programy, v nichž hudba velkého poličského rodáka nechyběla.
* * *
Za pražskou pobočku se slova ujala dr. Marie Lauschmannová. Ve své stručné, ale obsažně věcné informaci poukázala na skutečnost, že pražská pobočka svými přibližně dvěma stovkami členů je největší a v členské kartotéce nechybějí ani jména významných hudebníků, například světově proslulých dirigentů Václava Neumanna či Jiřího Bělohlávka. Pražští členové SBM se scházejí pravidelně každý první čtvrtek, nyní v Nadačním domě Zdeňky Podhájské na náměstí Kinských v Praze na Smíchově; zde také sídlí centrum Nadace Bohuslava Martinů.
Jménem brněnské pobočky, v níž je soustředěno přes padesát zájemců, jako první vystoupil její dlouholetý předseda prof. dr. Mgr. et Mgr. Zdeněk Zouhar, který v čele brněnského výboru stál od vzniku v roce 1978 až do letoška. Uvedl, že brněnské koncertní publikum má díky SBM možnost vyslechnout cyklus komorních koncertů, na nichž zaznívá všech sedm smyčcových kvartetů. Jiná abonentní řada kromě děl našeho velkého Mistra připomíná též tvorbu jeho učitelů (Suk, Roussel), žáků a přátel. Také třetí cyklus není bez zajímavostí – dramaturgie konfrontuje tvorbu Martinů s jinými moravskými skladateli.
Po prof. dr. Zouharovi se účastníkům poličské valné hromady představila nově zvolená předsedkyně brněnské pobočky Mgr. Mráčková. Kromě jiného připomněla kontinuitu Martinů mezi hudbou minulého století a avantgardním dneškem, jeho spojování prvků domácích se světovými i ostatními – řečeno slovy Mgr. Mráčkové – „svorníky“, jež jsou pro Martinů stejně typické jako jeho pregnantní využívání tóniny B dur, v níž – podle mínění brněnské předsedkyně SBM – zaznívají stěžejní témata děl se vztahem k rodné zemi, k domovu. Také zlínská sekce SBM, v jejímž čele po dirigentu Rostislavu Hališkovi stanul snaživý Mgr. Ivan Mlynář, má početně stejné zastoupení jako pobočka brněnská. Po určitém útlumu zájmu o díla Martinů po roce 1990 se prý nyní zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů chystá oživit dramaturgický plán také díly svého slavného jmenovce. Kromě této skutečnosti zlínský předseda SBM připomněl přípravu a realizaci projektu cyklu koncertů komorních skladeb Martinů od skladeb raných až po díla zralého věku.
Za hostitelskou Poličku přítomné pozdravila Ellen Slavíková; prokázala, že někdy i kratičké slovní vystoupení může nahradit obsáhlé projevy – přítomní si uvědomili, že ani rodné město nezůstává odkazu svého velkého rodáka nic dlužno, což ostatně už předtím v krátké úvodní zdravici připomněl i poličský starosta ing. Václav Kysilka.
* * *
Důstojnou tečkou za dopoledním setkáním členů Společnosti Martnů ve skladatelově rodišti se stalo provedení jeho druhé Sonáty pro violoncello a klavír z roku 1941, kde se – stejně jako v úvodních kompozicích Ludwiga van Beethovena a Edwarda Griega – virtuózním způsobem představili mladí umělci Karel Fiala (violoncello) a Květa Bilynská (klavír). Následující návštěva místa Mistrova narození ve věži chrámu svatého Jakuba uzavřela prohlídku města, které je – kromě jiných pamětihodností – pro turisty atraktivní nejen skladatelovou hrobkou na zdejším starém svatomichalském hřbitově, ale od září 1990 také uměleckým skvostem – sochou mladého Martinů od našeho člena Mistra Milana Knoblocha.
* * *
Jednotlivé pobočky si poté vytvořily vlastní programy; všechny však spojovalo vědomí, že Poličsko skýtá mnoho krás nejen uměleckých, ale i přírodních, takže není divu, že skladatel – by vzdálen stovky kilometrů od své domoviny – na tuto rázovitou oblast Českomoravské vysočiny nejen osobně vzpomínal, ale tyto reminiscence umělecky přetavil do hudby, jež oslovuje i naši současnost.
Předsedové SBM
V průběhu trvání SBM se v předsednictví vystřídali: (*klikněte pro rozbalení/sbalení dalšího textu)-
Václav Holzknecht 1977 – 1988
Profesor JUDr. Václav Holzknecht (2. května 1904, Praha – 13. srpna 1988, Jindřichův Hradec) byl český klavírista, hudební vědec, hudební popularizátor, publicista, kritik, dramaturg, organizátor a pedagog, překladatel z francouzštiny, jeden ze zakladatelů mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, dlouholetý ředitel pražské konzervatoře, osobní přítel hudebního skladatele Jaroslava Ježka.
Byl studovaný právník, během svého vysokoškolského studia dokázal souběžně vystudovat hru na klavír na pražské konzervatoři. Od roku 1942 působil na pražské konzervatoři, od roku 1946 až do roku 1970 byl jejím ředitelem. Poté celkem tři roky působil ve funkcích ředitele (7. 10. 1970 – 14. 10. 1972) a dramaturga (15. 10. 1972 – 31. 12. 1973) Opery Národního divadla v Praze.
Celkem šestnáct let (1957–1973) pracoval ve festivalovém výboru hudebního festivalu Pražské jaro coby jeho předseda, pravidelně také zasedal v porotách různých mezinárodních hudebních soutěží. Předsedal také Společnosti Bohuslava Martinů. O hudbě a jejích interpretech napsal celou řadu knih. Hudbu také velmi často propagoval v rozhlasu i v televizi (pořady Obrazy z dějin české hudby a Prof. Václav Holzknecht vypravuje).
V roce 2007 po padesáti letech vyšlo opravené vydání jeho knihy o životě a díle Jaroslava Ježka a Osvobozeného divadla. Editor Petr Lachmann text zpřesnil mnoha opravami, aktualizován je i přehled Ježkova díla. Kniha je doplněna rozsáhlou ediční poznámkou a úvodem Jiřího Suchého.
------------------------------------------------------------- -
Josef Páleníček 1988 – 1991
Josef Páleníček (19. července, 1914, Travnik, Bosna – 7. března, 1991, Praha) byl český klavírní virtuos, hudební skladatel a hudební pedagog, Jednalo se také dlouholetého člena Českého tria a profesora klavírní hry na pražské Akademii múzických umění. Josef Páleníček byl mimořádně nadaný pianista. Obzvláště vynikající je jeho provedení děl Martinů a Janáčka, ale zcela unikátní je provedení Klavírního koncertu č. 4 a Klavírních sonát č. 23 a č. 32 Ludwiga van Beethovena, Klavírní sonáty č. 3 Johannese Brahmse či skladeb francouzských impresionistů (Debussy, Roussel, Ravel, Franck, Poulenc). Jeho pianismus vynikal perfektní rytmickou strukturou interpretačního projevu a to především v jeho nahrávkách, kde právě tento klad a smysl pro perfekci slyšíme v klavírním koncertu č. 3 a č. 4 Bohuslava Martinů, nebo v klavírních skladbách Leoše Janáčka ( např. klavírní sonáta, capriccio, nebo concertino ).
Josef Páleníček je příkladem mnohostranného hudebníka, v němž se harmonickým způsobem snoubila nadání klavíristy, skladatele, pedagoga a kulturně politického pracovníka. Hru na klavír studoval již za svých gymnaziálních let na pražské konzervatoři (absolvoval 1933) a potom na její mistrovské škole u K. Hoffmeistera (1933 – 1938). Zároveň vystudoval právnickou fakultu Karlovy univerzity. V kompozici byl žákem O. Šína (1930 – 1933), na mistrovské škole V. Nováka (1933 – 1936). V létech 1936 až 1937 studoval klavír na École normal de musique v Paříži, v kompozici byl žákem A. Roussela (1936 – 1938). Koncertní činnosti se Páleníček soustavně věnoval od roku 1936, od roku 1949 byl sólistou České filharmonie (1957 též Moravské filharmonie v Olomouci. Kromě sólistické dráhy hrál soustavně v komorních souborech (od r. 1934 byl členem Smetanova, později Českého tria).
Nástrojová hudba v Páleníčkově tvorbě zcela převládá; mezi žánry uměleckým významem dominantní postavení má nástrojový koncert (9 děl); do vzniku řady zdařilých a "na tělo šitých" instrumentálních skladeb se jako inspirativní podnět promítly přátelské vztahy k vynikajícím sólistům (např. klarinetistovi M. Kostohryzovi, violoncellistům M. Sádlovi a S. Večtomovovi, kontrabasistovi F. Hertlovi, klavíristovi R. Firkušnému aj.); pedagog Páleníček vyhradil ve svém díle celou skupinu prací instruktivním účelům. Z hlediska dobových proměn v utváření hudebního slohu 20. století se stala konstantou Páleníčkova skladatelského stylu nejprve neobarokní a neoklasicistní orientace, kterou si jako hlavní zkušenost přinesl z pařížského studijního pobytu. V konzultacích u A. Roussela a v koncertech Tritonu a Mladé Francie poznal řadu komorních novinek té doby (Ravela, Roussela, Stravinského, členové pařížské „Šestky“, Ferrouda, Prokofjeva, Bartóka, Joliveta a samozřejmě také – z Páleníčkova hlediska vlastně především - Martinů. Páleníčkova cesta od Nováka k Rousselovi byla velmi obdobná cestě B. Martinů od Suka k Rousselovi. Pařížské zkušenosti ho orientovaly k prohloubenému vztahu k původním, nestylizovaným zdrojům lidové hudebnosti ruské, francouzské, mad'arské, české. To, co v tomto smyslu uslyšel v nových dílech o 24 let staršího Martinů, propojilo se s vlastními zážitky z dětství (v Lukovečku na Fryštácku), kde poznal písně hodovní i nábožné, koledy i ukolébavky, vážné chorály i zvonivé cimbálové kapely. Z těchto autentických zdrojů rostla pak Páleníčkova hudební řeč po celý jeho další tvůrčí vývoj. Romanticky pojaté neobarokní rysy ustoupily po válce méně patetickým a v afektech střízlivějším, v tematické práci a tektonice přehlednějším rysům neoklasicistním, avšak nikdy zcela nevyprchaly a později - jako např. v Jitřence z Poémy o člověku – nabyly opět výsostného významu a poslání. Páleníčkův neobarokní a neoklasicistní sklon propojený s moravskou lidovou intonací, měl v sobě navíc skrytou tendenci potřeby velkých emocí. Proto v něm nikdy nepřevážil konstruktivisticky racionální záměr a raději porušil "čistotu" přijatého směrového či teoretického principu. Zvláště robustní Klavírní sonáta, za niž získal cenu Komorního spolku a jíž také roku 1938 u K. Hoffmeistra absolvoval jako klavírista (když už předtím strhla v Paříži A. Cortota), byla nesporně projevem výrazného talentu.
------------------------------------------------------------- -
Zdeněk Zouhar 1991 – 2000
Prof. PhDr. MgA. Mgr. Zdeněk Zouhar (8. února 1927 v Kotvrdovicích - 18. listopadu 2011 v Brně) byl český pedagog, muzikolog a skladatel soudobé vážné hudby, vysokoškolský pedagog a také dramaturg hudebního vysílání Československého rozhlasu. Byl významným organizátorem hudebního života v naší zemi a propagátorem díla Bohuslava Martinů i v době, kdy Martinů žil v emigraci a jeho jméno bylo v Československu zapovězeno. Manželkou Z. Zouhara byla klavíristka Věra Zouharová, syn Vít Zouhar je hudebním skladatelem a muzikologem, proděkanem na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
Zdeněk Zouhar byl prvorozeným synem Jana Zouhara a Anežky Zouharové (roz. Svobodové) v Kotvrdovicích u Blanska. Již v dětství se učil na housle, violu, klavír a varhany, vyučoval jej nejprve Martin Nečas, varhaník v nedaleké obci Jedovnice. Za války, po přestěhování rodiny do Blanska, se učil hudbě jen samostatně, podle příručky „Teoreticko-praktická škola hry na varhany“ Františka Z. Skuherského. Před maturitou na průmyslové škole navštěvoval lekce hudební teorie u skladatele Viléma Blažka na hudební škole Besedy brněnské (1945-1946). Během studia na pedagogickém gymnáziu v Bratislavě byl žákem A. Moyzese na VŠMU v Bratislavě (1950-1951). Cíleně se studiu skladby oddal až po maturitě, a postupně vystudoval tři vysoké školy: hudební obor na Pedagogické fakultě University J. E. Purkyně v Brně, pak výtvarný obor na téže fakultě a hudební vědu na filozofické fakultě. Paralelně byl soukromým žákem skladatele Jana Kunce ve skladbě, kompozici pak vystudoval také na JAMU v Brně ve třídě Theodora Schaefera.
Pracoval nejprve jako vedoucí hudebního oddělení Univerzitní knihovny v Brně (1953 – 1961), byl dramaturgem brněnské redakce hudebního vysílání Československého rozhlasu (1961-1970), od r. 1962 vyučoval na JAMU. Od mládí si dopisoval se skladatelem Bohuslavem Martinů a na jeho přání zorganizoval 7. ledna 1956 v Poličce světovou premiéru kantáty „Otvírání studánek“. Martinů později napsal: „Zouhar je fajn kluk a všichni na něho žárlí, jen já ne.“ (z dopisu 24. 12. 1956). Zouhar byl velkým propagátorem B. Martinů, je autorem první české knihy o tomto skladateli, která v naší zemi mohla vyjít (sborník vzpomínek a studií „Bohuslav Martinů“ - 1957), velkou měrou se zasloužil o jeho rehabilitaci a v roce 1977 byl jedním ze zakladatelů Společnost. B. Martinů (společně s dr. Jaroslavem Mihule). Řadu let pak byl jejím předsedou.
Zouhar se nikdy netajil svým náboženským přesvědčením a mnoho sil věnoval duchovní hudbě. Za to, že napsal postupně tři „Ave Maria“, začal být označován za „toho, kdo skládá Ave Maria“, bylo na něho nahlíženo jako na osobu politicky nespolehlivou, a to bylo patrně příčinou, že více než dvacet let nemohl dokončit svou habilitaci a také musel opustit místo redaktora Československého rozhlasu. Teprve v roce 1983 se habilitoval jako docent na JAMU v Brně a až roku 1989 byl jmenován profesorem. Na JAMU vyučoval do r. 1997, v závěru života pak působil jako vedoucí katedry dirigování a kompozice na Akadémii múzických umení v Banské Bystrici (1997-2005).
Zdeněk Zouhar se mnoho let věnoval dirigování sborů, jako sbormistr působil zejména ve sboru Opus (1954-1956), a vedl Ženský komorní sbor „Vítězslava Kaprálová“ (1956-1960). Jako vedoucí hudebního oddělení Univerzitní knihovny organizoval okresní i krajské přehlídky sborového zpěvu a také zavedl nedělní komorní koncerty v Univerzitní knihovně, na nichž prosazoval soudobou hudbu. Býval také členem nebo předsedou mnohých porot sborových soutěží. Za svou organizační činnost získal v r. 1961 čestné uznání Festivalu sborového zpěvu.
Zdeněk Zouhar složil téměř 150 skladeb pro nejrůznější obsazení, psal knihy, publikoval přes 250 statí a přednesl přibližně stejný počet přednášek a referátů, a to i na zahraničních konferencích a sympoziích. Mnoho let si dopisoval s Bohuslavem Martinů, (až do jeho smrti v r. 1959), na sklonku svého života pak společně se svým synem Vítem tuto korespondenci uspořádal a vydal knižně.
------------------------------------------------------------- -
Jindřich Feld 2000 – 2006
PhDr. Jindřich Feld (19. února 1925, Praha – 8. července 2007, tamtéž) byl český hudební skladatel. Pocházel z hudební rodiny. Otec byl profesorem houslí na Pražské konzervatoři a matka byla také houslistkou.
Nejprve studoval hru na housle a violu u svého otce. Na Pražské konzervatoři a na Akademii múzických umění v Praze vystudoval skladbu. Studia dokončil v roce 1952. V témže roce získal i doktorát filozofie na pražské Karlově univerzitě v oboru hudební vědy, estetiky a filozofie. Po úspěších na několika mezinárodních festivalech si jeho skladby získaly mezinárodní pozornost a Feld dostával i četné objednávky ze zahraničí.
Feldova skladatelská činnost může být rozdělena do tří období. V prvním se vyrovnával s tradicí evropské a především české hudby. Sem patří již jeho absolventská práce: Koncert pro orchestr a zejména jedna z jeho nejznámějších skladeb Koncert pro flétnu a orchestr (1954), který uvedl na koncertní pódia světový flétnista Jean-Pierre Rampal. Totéž platí i o Koncertu pro violoncello a orchestr (1958) a dětské opeře Pošťácká pohádka.
Ve druhém období, zahrnujícím šedesátá léta, se zabýval soudobými kompozičními technikami (dodekafonií, serielní technikou, aleatorikou atd.) což přispělo k výraznějšímu stylovému vyhranění jeho tvorby. Toto období charakterizují skladby jako 4. smyčcový kvartet (státní cena 1968), 1. symfonie (1967), Suita pro smyčcový komorní orchestr (uvedená v Hanoveru také jako abstraktní balet) či Tři fresky pro orchestr. Nejvýznamnější skladbou tohoto období je patrně Dramatická fantasie pro symfonický orchestr "Srpnové dny", vytvořená na přelomu let 1968-1969 jako protest proti Invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa v roce 1968.
Třetí období, obsahující tvorbu z let sedmdesátých a osmdesátých, je obdobím syntézy dosavadních podnětů. Kromě řady nástrojových koncertů a komorních skladeb je nejzávažnějším a nejrozsáhlejším dílem jeho kantáta-oratorium Kosmova kronika česká na středověký latinský text.
Mezinárodní ohlas jeho skladeb vyústil i v rozsáhlou činnost pedagogickou. V letech 1968–1969 působil jako hostující profesor kompozice v Austrálii na universitě v Adelaide. V letech 1972–1986 byl profesorem skladby na Pražské konzervatoři. Jako host přednášel na několika amerických univerzitách, v Dánsku, Norsku, Německé spolkové republice, Francii, Anglii a v Japonsku. Po roce 1989 působil jako funkcionář v různých výborech a organizacích. V létech 1990-1992 byl šéfredaktorem hudebního vysílání Československého rozhlasu.
Jindřich Feld obdržel za své skladby řadu cen v různých skladatelských soutěžích v Československu i v zahraničí. Jeho dílo bylo vydáno na mnoha CD předních světových firem.
------------------------------------------------------------- -
Bohuslav Matoušek 2007 – dosud
MgA. Bohuslav Matoušek (* 26. září 1949 v Havlíčkově Brodě) je český houslista a violista. V současnosti je docentem na Hudební fakultě AMU v Praze a na JAMU v Brně.
V letech 1967-1972 studoval HAMU v Praze (J. Pekelský a V. Snítil), v roce 1969 se zúčastnil mistrovských kursů u A. Grumiauxea v Curychu a poté u N. Milsteina. Díky švýcarskému stipendiu studoval u W. Schneiderhana v Lucernu. V roce 1977 byl pozván do Japonska k tokijskému Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, kde působil jako sólista a koncertní mistr. Po návratu z Japonska 1980, začal působit jako primárius Stamicova kvarteta, které dosáhlo během své činnosti řady významných mezinárodních cen a úspěchů. Kvarteto natočilo přes 60 kompaktních disků a dvakrát obdrželo Grand Prix du Disque. Pravidelně spolupracuje s Českou filharmonií, Zlínskou filharmonií, Barocco sempre giovane či Jaroslavem Tůmou.
Ocenění v sólové hře:
Vítěz 1. ročníku Concertino Praga 1966
Zvláštní cena poroty na Mezinárodní houslové soutěži T. Vargy v Sionu 1970
1.cena na mezinárodní houslové soutěži Pražského Jara v roce 1972
Cena Classics Award 2000 za nahrávku kompletního díla Bohuslava Martinů
Cena internetového magazínu Classics Today v USA za nejlepší nahrávku roku 2000 v USA
MIDEM Classical Award v Cannes 2001
Cenu časopisu Harmonie za nejlepší českou nahrávku roku 2002
http://www.bohuslavmatousek.cz
-------------------------------------------------------------